En resa till Kuba i februari 2020 med Hans Långbacka

31.05.2021

Vi hade under många år haft i tankarna att resa till Kuba. Kanske för att kunna uppleva någonting som är annorlunda och kanske med tanke på att verkningar av förändringens vindar även kan börja uppträda på denna avlägsna och rätt isolerade plats. Vi besökte resemässan i början av året och råkade se Folke Westerholm alias Folke West vid ett av informationsstånden. Vi kände genast igen honom och berättade för honom om vårt Kuba intresse. Folke var otroligt vänlig och berättade om vad hans resebyrå kunde bjuda på - tex en skräddarsydd resa för två. Han bjöd in oss till en restaurang i H:fors där han berättade om sitt reseförslag baserande sig på inputen från vår första träff. Allt verkade mycket lockande och då Finnair hade direktflyg till Havanna tvekade vi inte utan slog till.

Folke skrev till oss följande text: "Kuba lämnar ingen oberörd, det är som att förflytta sig 50 år tillbaka i tiden ledda av den ljuvt förförande musiken, den färggranna befolkningen, de historiska byggnaderna, de klassiska bilarna och den fagra naturen" - och allt visade sig hålla streck.

Vår avfärd skedde d 10.2.2020 från Helsingfors med ankomst till Havanna ca 10 timmar senare.

Vi blev installerade i Folkes och hans fru Lenes bostad med eget kök. Lene och hennes mamma kom dagligen och tillredde morgonmål åt oss. Det var ett hisslöst hus och en lång och besvärlig vandring, med bagaget, upp längs en lång trappuppgång till 3dje våningen i centrala Havanna, en stad som kan kallas världens vackraste förfallna stad fö grundad år 1519.

Efter att ha sovit ut och gjort smärre utflykter i näromgivningen började vi tillämpa det uppgjorda dagsprogrammet. För att hinna se och uppleva alla intressanta ställen fick vi en förbeställd taxi, ett amerikanskt dollargrin en Chevrolet från 1950 -talet iståndsatt och målad i häftiga färger med en vänlig yngre chaufför bakom ratten. Det är troligen inte nödvändigt att räkna upp allt vi såg och upplevde under de 5 dagarna i Havanna men här några glimtar: Gandhi parken i Miramar, trollskogen Boscue, Plaza Revolucion, Plaza Catedral, Castillo de la Real Fuerza av vilka några foton nedan.

"Vår Chevrolet" med chaufför Ett bilprojekt på "vår gata"

Eila beundrar Placa Revolucion Gandhi parken

En kubansk skönhet i Gandhi parken

Manliga Domino (?) spelare på gatan intill

Under 4de dagen besökte vi den berömda amerikanska författaren Ernst "PAPA" Hemingways villa Finca Vigia som ligger ca 20 km utanför gamla stan och därifrån vidare till fiskarbyn Cojimar, som inspirerade Hemingway till den Nobel prisbelönta boken "Den gamle och havet".

Eila på uppgången till Hemingways villa En interiör från villan

En vy från fiskarbyn Cojimar

Det hände en fadäs i samband med avfärden från Finland då jag bla tömde plånboken på en massa onödiga kvitton och kort - fadäsen låg däri att i den bortstädade korthögen också hamnade mitt kreditkort. Men researrangören ordnade ett tillfälligt lån och såg till att mitt, absolut viktiga, kredit-kort kom till Havanna med en annan gruppresenär. Med kreditkortet i fickan äntrade vi en förbe-ställd buss till den vackra staden Cienfuegos där vi checkade in hos Casa Cultural Martha där en äldre dam tog emot oss.

Cienfuegos kallas söderns pärla, inte utan orsak, och är en franskbetonad hamnstad grundad år 1819 av franska flyktingar från New Orleans. Vår boningsort låg intill det vackra torget Parque Jose Marti med många ståtliga byggnader. En dag tog vi en hästdroska ut till havsbukten intill där vi såg vackra byggnader bla Villa Ios Lagarto och yachtklubben Club Cienfuegos med fin havsutsikt. Tillbaka till stadskärnan lyssnade vi till musik vid en strandbar. Följande dag gick vi in på ett cafe`där en sånger-ska uppträdde med en äldre man på gitarr.

En vy från torget i Cienfuegos En duo uppträdde på ett cafe`

Följande morgon tog vi en förbeställd taxi till Trinidad en stad som grundades år 1514, en helhet från det spanska koloniväldets storhetstid på 1500-1800 talen. På vägen till Trinidad tog vi en avstickare till Cienfuegos botaniska park Jardin Botanico grundad år 1901 av den amerikanska översten Edwin Atkins. Det blev en ca 85 km lång bilfärd. Väl framme besökte vi bla Museo Romantica med en unik kollektion av lyxvaror som importerats från Europa då det vita guldet, sockret, skapade Trinidads ekonomiska uppsving i medlet av 1800 talet. Vi njöt också av musiken sittande på en kyrkas trappor där Casa de Musicas musik och underhållning dagligen pågick mellan kl 20.00 och 02.00.

Casa de Musica Museo Romantica

10 km utanför staden låg Valle de Ios Ingenios dvs sockerplantagernas dal där vi bla besökte ett gammalt sockerbruk Manaca Iznaga med sitt ökända slavövervakningstorn som erinrar om orsaken till rikedomarna som slavarbetskraften brutalt utnyttjad skapade för de härskande familjerna.

Slavövervakningstorn i Valle de Ios Ingenios Rester av slavarnas boningsutrymmen

Småningom blev det aktuellt med vår 280 km långa returresa till Havanna där vi på kvällen besökte och upplevde den världsberömda kabare`n Tropicana de Cuba. Med ett bord intill showens dansgolv fick vi beundra skickliga, vackra och färggrant klädda dansartister, både kvinnor och män, i ca 11/2 timmes tid.

Cabare` Tropicana de Cuba

Danskonst på en något lägre nivå då en servitris bjöd upp mig

Följande dag åkte vi till Vinjales med sin Unesco beskyddade dal. Vi deltog i ett besök i en underjordisk grotta där vi transporterades omkring med båt. Senare besökte vi en cigarrfarm där det odlas Kubas gröna guld dvs tobaksplantorna som sedan förädlas till den världsberömda kubanska cigarren samt besåg den berömda Frida Kahlo inspirerade muralen.

Cigarrtiilverkning Skribenten med en gåvocigarr

Muralen i Vinjales Vi låter slutligen en tupp representera det stolta

och vänliga kubanska folket - tack!

Efter den upplevelserika dagen åker vi tillbaka till vårt boställe och förbereder oss småningom för returflyget till Finland d 25. februari.

Den otroligt välplanerade resan började närma sig sitt slut. Vi hade upplevt och sett otroligt mycket. Under hela besöket var dagstemperaturen konstant kring ca + 30 oC och överallt bemöttes vi av vänliga mänskor som gjorde allt för att vi skulle trivas även om de visste om sin situation dvs att de har sgs inga ekonomiska eller andra möjligheter att uppleva världen utanför Kuba. Hästar är i användning på alla upptänkliga sätt både för transporter, ridturer och på jordbruksmarkerna där även oxar bidrog till att behandla tegarna samt i sånings-, och skördearbeten.

Som souvenirer från resan har vi en 30 cm hög byst av en frodig kubanska med cigarr i munnen, samt en träsnidad konstskapelse av en dansös med ena benet riktat mot skyn samt en oljemålningstavla i original med två jazzmusiker vilka nu pryder vårt hem och påminner oss om den fantastiska upplevelserika resan till Kuba år 2020.