En kulturhistorisk Gourmetresa till Åland, med Torsten Åvall

08.09.2020

Mellan den 30 augusti till den - 2 september 2020 gjorde Resans Vänner rf. en kulturhistorisk gourmetresa till Åland. Resan var fylld av upplevelser, från det krigiska förflutna till det lugna Fredens öar, späckat med kultur, historier, fina berättelser, arkitektur, konst, smakliga upplevelser med väldigt god mat och goda drycker. Resan guidades av Ålands främsta turistguide Gun Styrström.

Vi startade vår resa från Åbo i arla morgonstund, åt först en läcker frukost samt sedan en mycket god lunch ombord på M/S Viking Amorella. Efter en fin överfart landade vi i ett soligt Mariehamn tidigt på eftermiddagen varefter vi åkte direkt ut till Ålands Sjöfartsmuseum och museifartyget Pommern. En upplevelse av stora mått - Ålands maritima kulturarv och histora blev mycket klar för oss resenärer. Efter en fullkomlig guidning inkvarterade vi oss på Hotell Arkipelag, där vi skulle bo under hela resan. På kvällen gick vi förstås ut för att äta en av de utlovade gourmetmiddagarna. Den åt vi på  Restaurangbåten FP von Knorring, där företagarna Kim och Karin hade verkligen lagt upp det bästa de kunde erbjuda, vi åt och vi var väldigt nöjda med mat, dryck, omgivning och betjäning . Tack!

Följande dag såg vi Mariehamn med omnejd och gjorde sedan besök på bl.a Kastelholms slott, fängelsemuséet Vita Björn och Jan Karlsgårdens Friluftsmuseum i Sund samt besökte ruinerna till Bomarsunds fästning.

För att vi inte skulle bli torra i mun åkte vi till Bryggeri Stallhagen som bjöd på en magnifik fabriksvisning med ölprovning & lunch på programmet - och inte var lunchen fy skam där heller - enkelt men mycket gourmet - återigen.

Efter att ha fått smaka på flera olika typer av öl, tog vi riktning mot Vårdö och Simskäla där vi besökte författaren Anni Blomqvists hem Strömmen. Hon har skrivit bl.a romanen Stormskärs Maja som sedermera har blivit både film och teaterstycken. Den filmen med Lasse Mårtenssons musik, minns vi alla

På eftermiddagen och kvällen var vädret inte riktigt med oss - sol byttes till skvalande regn, men inte skyggade vi för det. Återigen en fin gourmetmiddag - denna gång i Hotellets sommarrestaurang Oliven.

Ny dag och nya krafter. med besök på Käringsunds fiskeläge samt Eckerö Post- & tullhus i kommunen  Eckerö och Finström Kyrka samt däreffter lunch på Havsvidden Resort uppe på Getabergen i Geta kommun - där himmel möter hav - alltså en storslagen utsikt ut över Norrhavet på Åland. De bjöd på fisksoppa och Ålandspannkaka med kaffe som dessert. Vad annat som en välsmakande gourmetlunch - återigen!

På kvällen var det sedan avfärd från hotellet till Restaurang Smakbyn i Sund. Micke Björklund tog emot oss och bjöd först på en grundlig rundvandring och därefter på Ålvadosprovsmakning samt tre rätters gourmetmiddag a la Micke Björklund med kaffe och Ålvados eller Applaude som efterrätt. Tack Micke för den gourmen, den minns vi länge.

Sista dagen på Åland startade vi med besök på Pellas Skeppargård hemmet fär Kapten Eriksson som var kapten på segelfartyget Herzogin Cecilie. Därefter besök på Amalias Limonadfabrik  samt Mercedes Chocolaterie i kommunen Lemland och till slut besökte vi Sjökvarteret i Mariehamn, där flera skepp har byggts såsom Galeasen Albanus  skonaren Linden och segelsumpen Jehu och därutöver har det byggts ca trettio träbåtar av olika slag. I dag byggs det  två stora segelfartyg på Sjökvarteret Emelia och Alanta. I kvarterer finns också smyckessmedjan Guldviva, samt hantverkarnas egen butik SALT:

Nu bär det av hemåt.....först till hamnen för att invänta Viking Lines flaggskepp M/S Viking Grace. och efter en stund klättrar vi upp till elfte däck och får sedan de bästa borden man kan tänka sig i restaurang Oscar där vi avnjuter en otrolig à la carte middag med en enastående utsikt över skärgården. efter att ha få njuta av gourmetmiddag och den fina utsikten i hela tre timmar var det dags för litet shopping i taxfreebutiken - Shopping World. Förresten - Ville Viking kom och hälsade på oss äldre då det var litet snålt med småttingar ombord

På kvällen ankomst till Åbo där Åbo slott tog emot oss

Resan är över och det är tid att smälta alla intryck vi fått.